Ahad, 4 Oktober 2009

Rumah Perlindungan Penjagaan Titian Kaseh Rayu Bantuan

Keterangan gambar: DJ Remy menggunakan bandi menahan air bocor

Keterangan gambar: DJ Remy menunjukan dari mana air bocor muncul...



keterangan gambar: lawatan bahagian dapur menemui ibu tunggal yang sibuk menyediakan makanan untuk masjid sebagai sebahagian sumber pendapatan Rumah Titian kasih.

keterangan gambar: seorang anak yatim menjalankan tanggungjawab membersihkan longkang...






keterangan gambar: inilah bangunan Rumah Titian Kasih yang menempatkan ibun tungal, warga emas dan anak yatim yang kini menghadapi masalah apabila pemilik rumah mahu menjual rumah tersebut.


















Salam sejahtera.
Rumah Titian Kasih ditubuhkan pada tahun 1988 adalah sebuah rumah yang memberi perlindungan kepada ibu2 tunggal dan anak yatim. Rumah Titian Kasih ini terletak berhampiran Taman Tasik Titiwangsa Kuala Lumpur. Penghuni di sini menjalani kehidupan tanpa kasih sayang suami dan bapa.
Rumah Titian Kaseh (RTK) kini menghadapi masalah tempat tinggal. Hal ini kerana tuan rumah yang dihuni oleh warga RTK ingin menjual rumah tersebut. Oleh yang demikian, ibu tunggal, anak-anak yatim dan miskin, OKU dan warga emas yang tinggal di RTK bakal kehilangan tempat tinggal dan tempat berteduh mereka ini. Kami menyeru kepada orang ramai diluar sana untuk menyalurkan bantuan dari segi kewangan demi mendapatkan rumah tersebut.
Rumah kebajikan ini mempunyai kelainan sedikit dari rumah kebajikan atau rumah anak yatim yang lain. Ibu tunggal yang tinggal di sini biasanya akan berniaga sebagai income untuk Rumah Titian Kaseh ini. Anak-anak yatim di sini pula terdiri daripada perpecahan rumah tangga, sumbang mahram, dan lain-lain yang disebabkan dari kerakusan nafsu serakah.
Maka OKU di sini pula kebanyakannya yang mempunyai masalah mental, seperti schizophernia. Saya kagumi ketabahan MakPah menjaga Rumah Titian Kaseh ini.Kini mereka berhadapan dengan masalah tempat tinggal, kerana rumah yang disewa ini bakal diambil kembali dari Tuan tanah.
MakPah (pengasas RTK) merancang untuk membeli terus atau mengharapkan kepada individu atau korporat yang dapat membeli rumah perlindungan RTK ini untuk masa depan warga RTK. Semoga usaha membantu ini dapat dijadikan saham akhirat yang cukup bermakna, insyaAllah.
Anda boleh dapatkan butiran serta jumlah kos dari MakPah sendiri di 019 - 6455769 atau 03-40255246.
Sekiranya anda mempunyai ruang waktu, berkunjunglaj ke Rumah Titian Kasih (Pusat Jagaan Anak Ibu Tunggal & Anak Yatim) di alamat 62A-2, Lorong Maran, Jalan Kuantan, Tasik Titiwangsa, 53200 Kuala Lumpur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan