Jumaat, 25 Disember 2009

Dari Lipatan Sejarah Negara





Apa yang berlaku sepanjang 30 tahun hingga 2009

“LIPATAN sejarah negara sentiasa segar dengan berbagai peristiwa terjadi. Sejak 30 tahun lalu, negara mencatat kenangan manis yang dapat dibanggakan hingga ke anak cucu. Antaranya yang di anggap paling menarik…”


Peristiwa menarik pada 2009

Perdana Menteri Malaysia Ke-6

YAB Datuk Seri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak mengangkat sumpah menjadi Perdana Menteri Malaysia keenam pada 3 April sekaligus melancarkan Kempen 1Malaysia.

Peristiwa menarik pada 1999

Penyelidikan di Antartika

Empat orang anak Malaysia telah menjadi saintis pertama di dunia yang berjaya mengumpul sampel bahan organik dan bukan organik di utara Antartika pada Oktober 1999. Mereka menjalankan penyelidikan mengenai perbandingan pencemaran udara di Antartika dan kajian lapisan udara permukaan benua tersebut memandangkan kawasan tersebut mempunyai atmosfera paling bersih berbanding dengan tempat yang dipenghuni oleh manusia di dunia ini. Antara mereka yang terlibat adalah Prof Madya Dr Azizan Abu Samah, Prof Madya Dr Nik Mariam Sulaiman, Prof Madya Dr Nor Saadah Abdu Rahman dan Prof Madya Dr Mohd Radzi Abas.

Peristiwa menarik pada 1989

Tiang bendera tertinggi di dunia

Perasmian tiang bendera Malaysia setinggi 100 meter (300 kaki) di Dataran Merdeka pada Julai 1989. Tiang yang tertinggi di dunia ini mengibarkan bendera sebesar 10.62 meter (30 kaki) lebar dan 21.34 meter panjang (70 kaki).

Peristiwa menarik pada 1979

Lahirnya sebutir bintang

Penyanyi kini bergelar datuk, Siti Nurhaliza Taruddin dilahirkan pada 11 Januari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan