Khamis, 14 Oktober 2010

Setelah tujuh bulan berlalu...

Salam semua rakan.
Hari ni genap tujuh bulan, kembali mencoret catatan di dalam bolg ini. Pelbagai perkara berlaku sepanjang tempuh tersebut. Namun tak perlu diungkit semula. Lagipun sebahagian catat itu telah saya tempelkan di dalam facebook iaitu zaini zaa / facebook.
Cuma yang saya mahu kongsi bersama paling terbaru mengenai komen penulis novel veteran Haji Yahaya Samah (Pak Ya) mengenai isu kempen bulan bahasa kebangsaan yang sedang berlangsung sekarang.
Menurut beliau sudah 53 tahun negara merdeka dan persoalan rakyat di negara ini menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam pelbagai perkara, tidak perlu dipersoalan.
Semuanya sudah tahun peraturannya. Jadi tidak perlu diriuh-rendahkan lagi. Juga tidak perlu adanya aktiviti seperti ini. Ia membazir dan lebih banyak isu lain yang patut dijadikan perbicangan atau berkongsi idea membina agar menjadi nyata.
Pak Ya juga memberitahu isu bahasa ini tidak lagi dimainkan atau bahan perbincangan hangat di mana-mana negara didunia termasuk di negara jiran iaitu di Indonesia. Jadi, kenapa harus dibangkitkan isu ini. Setiap rakyat di negara ini perlu melunaskan tanggung jawab sebagai penegak bahasa kebangsaan ini agar di hormati.
Jika masyarakatnya enggan menobatkan atau menambahbaikan bahasa kebangsaan, bererti ia menghalalkan kemerosotan bahasa Melayu dan tidak mustahil menjadi seperti bahasa Sunkrit, suatu ketika dahulu menjadi kebangaan kini berkubur tanpa nisan.
Mahukan bahasa Melayu mengalami nasib yang sama? Atau hari ini bahasa rojak lebih istimewa digunakan seharian? Apa yang nyata gaya masakini tulisan ringkas SMS kini menjadi budaya genarasi muda hari ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan